woensdag 14 januari 2015

Flexibel in- en uitchecken


Nu ik er goed over nadenk, merk ik dat ik eigenlijk vier werkplekken heb: een flexplek in de faculteitsgang van de VU, een flexplek in de trein, een vaste plek in mijn studeerkamer thuis en een flexplek in de huiskamer. Voor twee van die flexplekken moet ik in- en uitchecken: aan de VU, omdat de gang gesloten is voor niet-medewerkers, en in de trein, omdat... tja, dat weet ik eigenlijk niet. Niet omdat ik betalen moet, want ik heb een abonnement. Misschien dus omdat de NS wil bijhouden waar al hun passagiers zich bevinden?

Als ik dus niet thuis werk, heb ik altijd een kaartje bij me: mijn VU-pas en mijn ov-chipkaart. Beide kaarten hebben meer functies dan voor het in- en uitchecken alleen. Met de VU-pas kan ik koffie en thee halen en met mijn ov-chipkaart kan ik ook in de tram – tenminste, als ik hem heb opgeladen.

Nu doet zich de laatste tijd zich het vreemde verschijnsel voor dat ik zo gewend ben aan het bij me dragen van die pasjes, dat ik ze thuis begin te missen. Zou ik mijn jongens zo gek krijgen om een pasjessysteem te verzinnen. Dat kan dan gelijk gelden als inlogpasje voor het internet: na zoveel uur per week sluit het internet zich af op hun computers. En als pas voor de koelkast: niet meer dan zoveel glazen drinken op een dag. Als pas voor de tv: niet meer dan één film per week. O ja, en de pas is weer op te laden door het doen van een klus in het huishouden: was ophangen is 1 punt, koelkast schoonmaken 3 punten, glas in de glasbak doen 2 punten. Ja, al die pasjes brengen mij wel op een idee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten