zaterdag 9 februari 2013

Flexibele zelfdiscipline


Het nieuwe werken brengt met zich mee, dat je ook thuis werkt. Meer dan voorheen, in mijn geval. Voor de flexibele indeling was ik tamelijk onflexibel: dinsdag en donderdag aan de VU, andere dagen ‘s ochtends op mijn vaste plek aan de PThU te Kampen, ’s middags meestal thuis. Dat had ik zelfs zo onder mijn mails staan, zodat iedereen wist waar ik uithing. Nu zijn de dinsdagen en donderdagen gelijk gebleven, want dan geef ik doorgaans college. De andere dagen zit ik echter thuis. En dat vereist een ander soort aanpak.

Ik lees in de kranten klachten over het verloren gaan van werk en privé, over 24/7 economie, over nooit meer klaar zijn met je werk, digitale stress. Dat kan allemaal optreden. Daar heb ik wel ruimschoots ervaring in. Ik heb altijd thuis gewerkt, voor een groter of kleiner deel. De scheiding van werk en privé heb ik eigenlijk nooit goed gekend. Thuis colleges voorbereiden en op het werk privémail beantwoorden. Een artikel zitten schrijven en als je even vastloopt de wasmachine aanzetten. Werken totdat je kinderen thuiskomen en dan met hen eten of theedrinken. Kinderen voorlezen en naar bed brengen en dan nog even een scriptie nakijken. Zo gaat het al jaren.

Het vergt wel zelfdiscipline. Maar andere dan ik had gedacht! In het begin hoorde ik mijn moeders stem in mijn achterhoofd: het mag wel een rommeltje zijn, maar leg dan wel alles op één stapel. Of: niet de was laten liggen als-t-ie nat is, dat gaat stinken. Het huis netjes houden en schoon, dat hoorde bij mij onder het kopje “zelfdiscipline”. Totdat ik – al tijdens mijn studie – dacht: ik moet het andersom regelen. Ik moet zelfdiscipline hebben om te gaan werken, ook al is het een puinhoop om mij heen en ook al ligt de was nog te wachten. Dat heeft een tijdlang heel goed gewerkt, maar nu breekt er toch weer een andere fase aan.

Nu ik veel meer thuis werk, ligt er altijd wel wat op me te wachten van dat werk. Scripties, mails, halve artikelen, lesvoorbereidingen. Nu moet ik toch regelmatig een andere zelfdiscipline van stal halen: weekend houden of wat ouderwetser gesproken zondagsrust. Op zaterdagavond de computer uit en niet meer aanzetten tot maandagochtend. Punt. Dus daarom typ ik dit blogje nog even af en ga mij wijden aan de zondagsrust: dienst, koffie, mij laten verwennen door mijn dochter die weer gaat koken, boekje lezen, spelletjes doen met de jongens, Latijn overhoren, openhaard aan, een aflevering Star Trek met mijn man. Zondag, ik kom eraan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten