dinsdag 5 februari 2013

Flexibel lunchen


Het is dat ik (nu nog) een calvinistische werkethiek heb, anders had ik afgelopen dinsdag drie keer geluncht. En dat allemaal door onze flex-indeling op het werk.

Ik had met een collega overlegd over een bundel artikelen die we gaan uitgeven. Op papier zien de plannen er prachtig uit, maar in de praktijk zijn er altijd leeuwen en beren op de weg, valkuilen en andere obstakels. Nadat we die besproken hadden, gingen we even lunchen – beneden in de mensa. Een beetje vroeg, maar we waren die ochtend ook nogal vroeg begonnen. Ik nam paddenstoelensoep. Voor soep kun je me namelijk ’s nachts wakker maken.

Toen ik weer op de flexplek was die ik ’s ochtends veroverd had, kwamen net de collega’s van Oude Testament langs op weg naar hun lunch. Ze zagen mij door de glazen deur en vroegen of ik meeging. Nee dus, ik had mijn lunch al op – al moest ik wel even slikken, want er was naast de paddenstoelensoep ook nog kerriesoep in de aanbieding. En voor soep kun je me…, maar dat heb ik al gezegd.

Een tijdje later liep een collega van Nieuwe Testament langs, die ik nog iets moest vragen. Ik stormde dus uit mijn flexhok en stelde de vraag. Maar van het een komt het ander en het gesprek duurde wat langer dan gedacht. En opeens komen daar de andere collega’s van Nieuwe Testament vragen of de door mij aangeschoten collega nog meeging om te lunchen. En o ja, ik mocht ook wel mee, als ik nog niet gegeten had. Weer in dubio: zou ik toch nog die kerriesoep…? Maar ja, wat dan verder, want ik kan toch moeilijk zeggen dat ik al gegeten had en alleen maar voor de kerriesoep mee was gegaan. En mijn broodtrommeltje was al helemaal leeg! Bovendien lag er nog een deadline op mij te wachten van een artikel in een andere bundel. Dus nee, dank je, ik heb al gegeten. Al moet ik toegeven: ik zei het met iets minder overtuiging. Voor soep kun je me… o ja, dat had ik al gezegd.

Vraag is nu of flexwerk met zoveel glazen wanden wel bevorderlijk is voor de calvinistische werkethiek? Of gaan we nu met z’n allen hier bij theologie langzamerhand over op de meer Bourgondische levensstijl? En dat bij de VU!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten