vrijdag 11 januari 2013

Flexibel brevieren

Een Bijbeltekst klinkt toch anders als je die in een andere context hoort. Neem nou de uitspraak ‘... ze hadden alles gemeenschappelijk’ (Hand. 2:32). Thuis kijk ik daar niet zo van op, want thuis is veel (niet alles!) gemeenschappelijk. In de kerk denk ik: ‘Daar lijkt onze kerk helemaal niet op! We delen wel het een en ander, maar verder dan de collecte, de vaste vrijwillige bijdrage en eens in de zoveel tijd eens iets voor de voedselbank komt het toch niet.’ En nu kwam ik deze tekst tegen tijdens het werk, het flexwerk, en ik schoot gelijk in de lach. Ze hadden alles gemeenschappelijk – het nieuwe werken op de VU lijkt wel een vervulling van deze uitspraak.

Het zal wel niet zo bedoeld zijn, dacht ik even later. Tenslotte doet niet alleen theologie aan flexwerken of zelfs niet alleen de VU. Het nieuwe werken is als een epidemie. Het grijpt om zich heen. Het is dus niet ingegeven door een Bijbels of evangelisch of linksgelovig ideaal. (Waardoor dan wel, vraag je je soms af.) Maar toch, ook het woord ‘flexwerk’ klinkt anders in een andere context. Binnen de faculteit Economie moet het klinken als ‘communistisch’. Binnen de faculteit Rechten moet het klinken als een regelrechte ramp, want hoe zit het dan met de eigendomsrechten en wie is dan verantwoordelijk? Binnen de faculteit Godgeleerdheid klinkt het voor mij als een voortzetting van een evangelisch of Rooms-Katholiek ideaal. De eersten hebben het dan over geloofsgemeenschappen, de laatsten over kloosters.

En dat is toch mooi: het klooster was vaak ook de ideale onderzoeks- en onderwijsinstelling. Daar werden de boeken geschreven, gekopieerd en bewaard. Daar zat het intellect en – als het goed was – ook de vroomheid. Maar ook alles gemeenschappelijk, geen eigen werkplek, geen eigen boekenkast, samen streven naar een hoger doel. Dat klinkt toch als flexwerk.

En zo voel ik mij door het flexwerk verbonden met de eerste christelijke gemeente, de kloosters uit de kerkgeschiedenis en uit het heden en met alle andere geloofsgemeenschappen. Dat is toch een mooie gedachte binnen de faculteit Godgeleerdheid.

1 opmerking: